6. srpna 2014

Muž jménem Ove, Fredrik Backman



Název: Muž jménem Ove
Originální název: En man som heter Ove

Série: ---

Autor: Fredrik Backman


Všichni lidé chtějí žít hodnotný život, ale hodnoty má každý člověk jiné.


Jak už tomu tak bývá, k Muži jménem Ove mě přivedla recenze na jiném blogu. A nebyl to nikdo jiný než Bastera, kdo mě dovedl k Ovemu. Ona o tom možná ani pořádně neví, ale já ji za to musím stejně poděkovat. Takový intenzivní čtenářský zážitek jsem už dlouho neměla.

Muž jménem Ove je neruda. Od rána do večera se jen šklebí a přemýšlí, jak se správně zabít. Když už v tom celý jeho plán ztroskotá na nabourané brance a nekvalitním provazu…

Ove mi celou dobu připomínal mého dědečka. Ne snad, že by se chtěl zabít, jen měli podobnou povahu. Můj děda umí taky pořádně nerudný, téměř vždy je nemístný, spoří kde se dá a hlavně musí být vždycky po jeho. I to je jeden z mnoha důvodů, proč se mi Ove líbil tak hrozně moc.

Jen těžko bych Oveho zařadil k jednomu stylu. Je to bezpochyby humorný román, i když o trochu jiném humoru (takový lehce ironický, lehce černý, lehce úplně obyčejný – mě takový styl humoru skvěle vyhovuje). Ovšem jen co se začnete smát, zasáhne vás (a zpravidla velmi silně) jeho „temná“ část – ta část, u které se vám chce brečet. Ta lehce romantická, nostalgická, melancholická část.

I když by se na první pohled mohlo zdát, že je to jen obyčejná knížka, nenechte se zmást – opak je pravdou. Ove v sobě skrývá nespočet moudrostí. Občas se mi stalo, že jsem se začetla, a najednou jsem zjistila, že vlastně nečtu. Že jen přemýšlím o tom, co se vlastně stalo a co kdo řekl. A jakou to má sílu a hloubku. Až mě to přimělo k tomu vytáhnout svůj deníček na poznámky a vypsat si z něj některé moudra.

Není to však jen o moudrech. O vtipnostech a nevtipnostech. Tahle knížka má prostě svoji hloubku. A ta je ta hluboká, že jsem se po dlouhé době rozbrečela u knížky. Prostě to nešlo – četla jsem, usmívala jsem a najednou jsem měla na tváři slzy.

Knížku bych doporučila všem. Doslova a do písmene všem. Budu za ni orodovat, budu ji každému nutit. Založím klub na podporu čtení Oveho. Protože tahle kniha si to prostě zaslouží!

A co se hodnocení týče, myslím, že asi nikoho nepřekvapím tím, když knížce dám pět hvězdiček – tedy plný počet.

(Nedávno jsem shodou náhod zjišťovala, jak často dávám plný počet – snažím se s tím šetřit, protože mám pocit, že plný počet si jen tak nějaká knížka nezaslouží. Každopádně – naposledy to byla kniha Není co závidět o obyčejných životech v Severní Koreji. Předtím jsem ale dala pět hvězdiček naposledy v dubnu a to knížce Jen jeden den. A co vy, dáváte často plný počet, nebo si hvězdičky šetříte jen pro ty nejlepší z nejlepších?)


* Obálka z http://goodreads.com
* Obrázek z http://weheartit.com/

11 komentářů:

Šárka S. řekl(a)...

Nemůžu jinak než souhlasit. Zrovna jsem to dočetla a jsem naprosto unešená. :)
Jinak k hodnocení. 5 hvězdiček dávám asi častěji než ty, ale taky se snažím šetřit. Ze těch 65 knih, co jsem během tohoto roku stačila přečíst, jsem dala plný počet 15, což se může zdát jako velké číslo, ale když si to tak zpětně projíždím, pokaždé to bylo zaslouženě :)

Simone Sipriano řekl(a)...

Nejak ma to až tak veľmi nezaujalo, ale podľa toho, čo píšeš, by som mala dať knihe aspoň šancu. :D nedávaš 5 hviezdičiek ľahko, tak to vyskúšam, ak niekde na to natrafím.

Jana CM řekl(a)...

Taky mě Basterka nalákala a moc se na Oveho těším, jen ještě přemýšlím, jestli je to vhodný dárek pro máti nebo nerudného tatínka (předem si to samozřejmě nenápadně přečtu a případně dokoupím další výtisk).

Maria Friedlová řekl(a)...

Mně všechno hrozně dojme a mně se všechno líbí, takže já dávám vysoká procenta (místo hvězdiček) skoro všemu. Je ale pravda, že na goodreads už jsem dlouho "pětku" nepoužila. :)

Unknown řekl(a)...

Zrovna to čtu :) Tak jsem zvědavá, jak to nakonec dopadne u mně. Zatím se mi to moc líbí.

Bastera řekl(a)...

Jsem moc ráda, že se Ti Ove také dostal pod kůži a ještě víc, že je to díky mně! :) Vždycky mám takový pocit radosti i za Oveho, že jsem ho doporučila a on uspěl :) Ale už jsem slyšela i nějakou kritiku a sice skřípala zuby, ale chápu to, když někco chce, mouchy vždycky najde :)

LennaS řekl(a)...

Tahle kniha je skvělá. Oveho jsem si přímo zamilovala, byl fakt úžasnej! :)

MishyV řekl(a)...

Nejak se mi nadseni z tehoe knihy zatim vyhyba, ale asi bych si ji mela zkusit precist :)

Charrlie řekl(a)...

TIW: To jsem moc ráda, že se Ove líbil :)) A těším se na tvoji recenzi! A co se hodnocení týče, tak to určitě zas tak velké číslo není. Asi máš prostě šťastnou ruku při výběru :D

SIMONE SIPRIANO: Určitě vyzkoušej, za zkoušku nic nedáš :D Ale je to určitě hodně povedená kniha, tajně doufám, že se bude líbit :))

JANA CM: To asi nejvíc záleží na vkusu dotyčných. Já teď hodně dávám knížky babičce, která měla celý život úplně odlišný knižní vkus než já, a všechno co jsem četla by ona nikdy nepřečetla. A pak se najednou stalo, že si v knihovně přečetla Ten, kdo stojí v koutě, a teď už nečte nic jinýho, než knížky na moje doporučení :D Každopádně věřím, že Ove jako dárek potěší snad každého :))

MARUŠKA FRIEDLOVÁ: Ono v procentech to jde kolikrát vyjádřit lépe, než v těch hvězdičkách, občas přemýšlím, že se k nim asi taky uchýlím. :D

LUCY KING: Tak já budu pevně věřit, že Ove ustojí i u tebe :))

BASTERA: Já jsem zas strašně ráda, že jsem se k němu dostala, protože mám pocit, že kdybych nečetla tvoji recenzi, tak kolem něj jen projdu a nechám ho tam stát. A že se někomu nelíbil sice moc nechápu, ale rozumím tomu. Sto lidí, sto chutí.

MOOX: Jééé, tak to mám radost, že se Ove taky líbil. Ten chlap i ta knížka si to zaslouží! :))

MICHAELA VAVRINOVA: Určitě to zkus - třeba pochopíš nadšení z této knihy! :))

Infinity řekl(a)...

Ta kniha musí být prostě úžasná, čtu na ní jen samou chválu. Musím si jí co nejdřív přečíst. :)

Charrlie řekl(a)...

INFINITY: Je úžasná - doufám, že se k ní dostaneš brzo, a že se ti bude líbit aspoň tak jak mě :))

Okomentovat

 
Copyright © 2013 Tempe's Library. All rights reserved.
Blogger Template by