16. října 2013

Espressologie, Kristina Springer

Název: Espressologie
Originální název: The Espressologist

Autor: Kristina Springer

Štítky: tupá hrdinka | předvídatelný děj | provoněno romantikou


Anotace z Goodreads: Sedmnáctiletá studentka Jane si přivydělává v malé kavárně jako baristka a časem vytvoří teorii, podle níž se charakter lidí pozná dle jejich oblíbené kávy. I jí samotné to přijde jako trochu bláznivý nápad, ale jen do doby, než dá dohromady několik párů, kterým to pak úžasně klape. V tu chvíli se z ní stává espressologická hvězda, k níž si chodí pro radu a rande lidé z celého města. Ale dokáže Jane najít životní lásku i pro sebe, nebo bude jediná, komu se štěstí vyhne?



Tohle je vůbec poprvé, co píšu recenzi po tak dlouhé době. Normálně to dělám tak, že v momentě kdy dočtu knížku si sednu k počítači a už něco ďupkám do klávesnice. A pokud nevím co, tak radši nepíšu nic (no jo… jsem líná, ale…) (jo, žádné ale neexistuje, to si jen my líní myslíme, že ano a tím imaginárním „ale“ ospravedlňujeme tu tunu věcí, co jsme měli udělat a neudělali). Každopádně – protože jsem zase ztratila nit – dneska jsem se rozhodla napsat povídání o Espressologii. Prostě proto, že jsem to chtěla udělat už před dvěma týdny a pak před týdnem, ale až teď mám minutku času, tak ji chci využít takhle. (Nebo se spíš vyhýbám učení slovíček do němčiny, ale to přece nemusí nikdo vědět).

Každopádně – na Espressologii jsem se těšila. Opravdu moc a moc těšila. A vlastně ani nevím proč – káva mi nechutná a nepiji ji a když to vezmu kolem a kolem – na té knížce není jinak vlastně nic moc zajímavé. A můžu škrtnout i to moc.

V to-read listu už mi strašila ale poměrně dlouho a na mě se usmálo štěstí (nebo, o to bylo) a knížku se mi podařilo sehnat v knihovně. I když jsem se měla věnovat něčemu úplně jinému vzala jsem si tuhle útlou knížečku do práce, ale naštěstí mě stále chodící zákazníci moc nepustili k tomu, abych četla. To jsem však napravila hned doma, protože jsem zapadla do gauče, udělala si kakao a knížku dočetla vlastně během chvilky.

To je asi jediná pozitivní věc, kterou nemůžu knížce upřít. Je to jednohubka. Má jen něco málo pod dvě stě stránek a tak ji přečtete vlastně okamžitě. Děj se nikde nezasekává, plynule plyne (a jéje – to je zase jednou spojení) a docela dobře se to čte. Ale stejně jako jednohubku si to během čtení moc nevychutnáte. A až po dočtení se zarazíte a jen si sami pro sebe říkáte – co? Co jsem to právě přečetla? Vždyť… ÉÉÉÉ.

Takže – hlavní hrdinka Jane je prostě pitomá. Ne, opravdu – to nejde říct jinak. Někoho, kdo by mi tak moc lezl na nervy jsem už dlouho nepotkala (teď už jsem sice našla někoho lepšího, ale v té době jsem tu přeaktivní dívenku ze starověku ještě neznala). Všechno, opravdu všechno, co v celé knížce udělá je jedno velké wtf. (Ani česky to říct nemůžu). Chová se zhruba tak na deset a strašně moc mi leze na nervy. A čím vlastně? Úplně vším.

Jediné, co se ji opravdu povedlo je celý ten nápad s espressologií. To je totiž to, co je na knížce vážně milé, a co se mi opravdu líbí. Pokud netušíte, o co jde, řeknu to jednoduše – malá Jane si totiž zapisuje lidi a jejich kávy. A tak se ji podařilo vytvořit geniální typologii člověčí duše jen podle toho, jestli si dá latté s pěnou, nebo bez pěny.

Zhruba tak od první (až druhé) stránky je jasné, co všechno se stane. Nebo to aspoň tušíte. Protože tahle knížka má skvělý nápad, který je bohužel tak trochu nevyužitý a autorka se drží jen těch správných klišé romantické knížky pro mladé – zamilování se, tak trochu trojúhelníku a nějaká ta mrcha poblíž.

Koneckonců – mít o pár let a o pár načtených stránek míň, mám pocit, že bych se do té knížky zamilovala. Protože… má tak nějak všechno. Jenže v konečném důsledku z toho všechno, se stane nic. A je to škoda.

Že moje hodnocení nebude žádná sláva, vám je už asi jasné. Nakonec jsem se rozhodla pro dvě hvězdičky, protože navíc to prostě není. A ne, a ne, a ne.


* Obálka a anotace z http://goodreads.com
* Obrázek z http://weheartit.com/
* Oddělovač z http://veeeebookshelf.blogspot.cz/

3 komentářů:

Kateřina H. (Thaiwald) řekl(a)...

Romantický románek s trojuhelníkem? Tak už jenom tím jsi mne odradila od přečtení. Vlastně první odrazení byly ty štítky na počátku, ale stejně jsem se rozhodla recenzi přečíst, a udělat si názor na to, co píšeš.
Nápad se mi také zdá zajímavý. Tak jako tak bych po knížce nesáhla, ale doporučila bych jí kamarádce, která má ráda dívčí romány. Ale takhle to asi neudělám. Načteno moc nemá, ale nechci jí tahat do takovéhleliteratury :D

Charrlie řekl(a)...

Je to taková jednohubka, u které nesmíš moc myslet. Skvělý na vypnutí :D

Simone Sipriano řekl(a)...

Tak na túto knihu som už narazila, ale nečítala som žiadnu recenziu (aspoň si nespomínam). Tá Tvoja sa mi zdá adekvátna (super slovo, však? :D). Podľa toho, čo píšeš má len dobrý nápad, ale keďže je taká tenučká, skúsim a prečítam ju.

btw: rada by som vedela, čo by si Jane pomyslela o mne. Kávu nepijem, jedine z času načas slabú bielu s kopou cukru. ;)

Okomentovat

 
Copyright © 2013 Tempe's Library. All rights reserved.
Blogger Template by