28. dubna 2013

Delirium

Název: Delirium
Autor: Lauren Oliver

Anotace z Goodreads: Dříve si lidé mysleli, že je láska dobrá věc. To bylo předtím, než na ni vědci objevili lék. Lidé nechápali, že když vám jednou láska oblaží mysl a rozproudí krev, není úniku. Teď je všechno jinak, vědci ji dovedou vymýtit a vláda požaduje, aby se všichni občané v den svých osmnáctých narozenin podrobili speciálnímu lékařskému zákroku, díky němuž by měli být vůči lásce imunní. Lena Halowayová se na ten den vždy těšila. Život bez lásky přece znamená život bez bolesti, bezpečný a předvídatelný. A šťastný. Schází devadesát pět dní, jenže Leně se stane něco nemyslitelného: Zamiluje se.

_________________________________________________________


Mohla bych začít s tím, jak se ke mně dostalo Delirium, ale myslím, že to už stejně nikoho nezajímá. Zkrátka (ne, já si to neodpustím) stojím v knihovně, stoupnu si k šuplíku „Nové knihy“ a hle – Delirium. Zkrácená verze, ale myslím, že je to tak lepší. Dlouhé verze jsou na… na co chcete.

Autorka této knihy, Lauren Oliver, má psaní prostě v krvi. Pochází se spisovatelské rodiny a už odmala se pokoušela psát. Vystudovala filozofii (chudák) a anglickou literaturu na univerzitě v Chicagu. Dnes žije v Brooklynu společně se svoji rodinou. Ráda vaří, miluje kečup a kávu (… což zní jako poněkud vražedná kombinace. Ale budiž.)

Kniha je dystopického rázu, vypraví příběh světu, kde se láska stala nemocí a vědcům se podařilo najít lék. Každý člověk musí projít touto proceduru ve věku osmnácti let. Až potom se stane plnohodnotnou lidskou bytostí – může se vracet kdy chce domů, může chodit s kam chce ven. Ale… nemá žádné lidské city.

Magdalena, nebo prostě Lena, vyrůstá ve škole, kde Romeo a Julie představuje nebezpečnou literaturu a nemůže se své procedruy dočkat. A to z jednoho prostého důvodu – její matka onemocněla a vzala si život. I její sestra Rachel onemocněla, ale po proceduře se stala výlečenou a nyní žije spokojený život se svým manželem. Lena má pochopitelně strach – že se taky nakazí. A tak odpočítává dny.

Lena taky ráda tráví svůj den během, nebo se svou nejlepší kamarádkou Hannou (a teď si fakt nejsem jistá, jestli je tam jedno en nebo dvě. Ou.) Han(n)a byla fakt sympatická postava – hodně mi připomíná moji (také blonďatou kamarádku), takže jsem se většinu času, kdy byly pasáže s ní, jen přiblbe usmívala. I to mi ale nebránilo v tom, abych si o ní nepřestala myslet, že je to naprosto zbytečná postava. Naprosto.

No a Alex? Škoda mluvit. Objeví se z ničeho nic. Kdyby jednou – ale zhruba tak celou knihu. Prostě se objeví a zmizí. A nikomu nic nepřijde divné. Klasika.

Bohužel, kromě postav, mi ani děj nepřirostl k srdci. Prostě normální knížka, která má (možná) zajímavou myšlenkou, ale její zpracování „trochu“ pokulhává. A samé ach, och, duha, výbuch, ohňostroj (asi spoiler?:D … nad Alexem …) pro mě prostě není dostačující, aby se mi knížka líbila.

Také se musím přiznat k tomu, že jsem hodně přeskakovala v textu. Hodně nudných pasáží o ničem mě donutilo přečíst třeba jen řádek ze stránky a rovnou přeskočit na další list. Myslím, že není dobré, pokud u knížky přeskočím stránku, dvě a nic se nestane – vůbec se neztratím v ději ani nic.

No, nic. Uzavřeme tuhle podivnou rádoby recenzi (či bůhví co to vůbec je) nějakým tím hodnocením. Docela jsem se na tu knížku těšila, ale musím říct, že jsem byla zklamaná. Na goodreads jsem sice hodnotila třema hvězdičkami, ale tady si to pěkně zaokrouhlím na dvě a půl. Na tři to není a dvě si to nezaslouží. Asi tak.


* Anotace a obálka z http://www.goodreads.com/
* Obrázek z http://weheartit.com/




12 komentářů:

Unknown řekl(a)...

Toto je asi pátá recenze co na tuto knihu čtu, zatím všechny byly velmi pozitivní, takže jsi mě překvapila :-) mě tato kniha zatím nepřesvědčila, abych si ji přečetla :D ale už jsem se na to chystala. Radši to prdím :D

Anonymní řekl(a)...

HM, škoda, podľa mňa je to úžasná kniha, hlavne to prevedenie. Mne sa nezdalo, že to bolo nudné, naopak, je to krásne citlivo napísané :)

Charrlie řekl(a)...

taky jsem všechny recenze četla jen pozitivní, ale tak... Mě tato kniha přesvědčila, abych si ji přečetla, tím, že prostě byla v knihovně :D

Charrlie řekl(a)...

Každý máme jiný názor, ale mě tahle kniha do slova a do písmena zklamala. Možná jsem od toho čekala prostě moc...

Simone Sipriano řekl(a)...

Škoda, že ťa sklamala. Ja som ju práveže čítala tak, že som nemala šajnu, čo čakať. (to sa stane, keď nečítaš anotácie) a bola som v šoku. Totálne som sa do nej zamilovala a momentálne sa nemôžem dočkať 3. dielu. :)

E_V_E řekl(a)...

Pekná recenzia 8)
Ja som to začala čítať asi 2-krát a dostala som sa len po 6. kapitolu, mierne ma to nudilo. Určite sa k tomu raz vrátim, pretože je to skvelý námet, ale prečítam si najprv od autorky Chvili před koncem a podla toho uvidím, kedy sa vrhnem na Delirium.

Charrlie řekl(a)...

Já o ni taky nic nevěděla, ale prostě zklamala mě. Ale musím uznat, že druhý díl byl poněkud lepší, možná se dokonce i těším na ten poslední díl. Docela mě zajímá jak to dopadne, doufám, že to autorka nějak nepokazí :D

Charrlie řekl(a)...

Chvíli před koncem jsem si chtěla taky přečíst, ale pokaždé na to zapomenu. Asi utíkám na GR a hned si to dám do "to-read" listu. Třeba na to pak nezapomenu :D

Nedivím se, že jsi to odložila. Taky jsem tomu nutkání odolávala! :D

Simone Sipriano řekl(a)...

Práveže ja po prvom dieli som si to hneď zistila - s kým skončí. Nemohla som vydržať. :D A druhý diel sa mi nepáčil tak veľmi ako prvý, povedala by som, že bol slabší. :D

Charrlie řekl(a)...

Ne, druhý díl se nelíbil? Mě docela jo (oproti jedničce:D) až jsem místy byla v šoku, jestli to napsala stejná autorka :D

Majka Danihelová řekl(a)...

Mne sa páčila oveľa viac dvojka. Podľa mňa bol Alex divný, Juliana som mala radšej :D Som zvedavá na trojku, jedna baba písala, že ju to brutálne sklamalo, tak uvidíme. :D

Charrlie řekl(a)...

Mě se taky mnohem víc líbila dvojka, ale i tak mám raději Alexe než Juliana :D I když... oba dva jsou divní :D Ale jo, jsem taky zvědavá na trojku :D

Okomentovat

 
Copyright © 2013 Tempe's Library. All rights reserved.
Blogger Template by